پرسشتان را مطرح کنید

خانه » دسته‌بندی نشده » عمران یا معماری؟
1 امتیاز
Vote Con!

عمران یا معماری؟

معماری

سلام خسته نباشید.من سارا هستم و16 سالمه.رشته درسی ام ریاضیه.من راجع به اینده شغلیم کمی نگرانم.من علاقه وافری به نقشه کشی دارم.خلاقیتم هم خوب است.اما نمیدانم که رشته معماری را انتخاب کنم یا عمران؟؟؟لطفا کمکم کنیییییید.
سارا

توسط sarakhanumak دردسته‌بندی نشده · پاسخ 3649 روز 16 ساعت 7 دقیقه قبل

سوال: 1 پذیرفته شده: 0 ( 0% ) | امتیاز: 1

 

پاسخ (2)

  1. 1 vote

    سلام سارا خانم …………

    باتوجه به علاقتون واینکه زن هستین عمران بهتر هستش در رشته عمران خانمها میتوانند در زمینه محاسبات و دفتر فنی فعالیت خوبی داشته باشند … در زیر هم ملاکهای انتخاب رشته رو برات توضیح دادم

    انتخاب موفقیت آمیز یک رشته تحصیلی بر اساس چند ملاک مهم صورت می گیرد:

    1. علاقه

    2. استعداد

    3. منزلت اجتماعی ـ اقتصادی مشاغل مربوط به آن رشته

    4. وضعیت بازار کار مشاغل مربوط به آن رشته

    هیچ کس غیر از خود ما از علایق ما با خبر نیست. پس ابتدا باید به شناخت علایق خود اقدام کرده باشیم. علاقه، منبع انرژی ما در رسیدن به هدف یا اهدافی است که از یک رشته خاص دنبال می کنیم. بدون انرِژی در وسط راه خوهیم ماند و یا همیشه نیاز خواهیم داشت کسی ما را به ادامه راه تشویق کند. بیشتر آنهاییکه در کاری، موفق شده اند به انتخاب خود، علاقه داشته اند. علاقه درونی است، نمیتوان آن را با منبعی بیرونی جبران کرد. پس اگر به رشته ای علاقه نداشتیم در واقع به این معنی است که نمی خواهیم در آن زمینه موفق شویم. اگر کسی چیزی را نخواهد برای رسیدن به آن تلاش نخواهد نمود. با این توصیف، علاقه مهمترین ملاک در انتخاب یک رشته یا شغل است.

    علاقه، منبع انرژی ما در رسیدن به هدف یا اهدافی است که از یک رشته خاص دنبال می کنیم.

    ملاک دوم در انتخاب رشته داشتن استعداد است. پس ما باید استعداد هایمان را هم بشناسیم. استعداد مجموعه ای از توانایی های بالقوه ماست که به کمک علاقه آنها را تحقق خواهیم بخشید و برای رسیدن به اهداف مان از آن استفاده خواهیم نمود. اگر این مجموعه توانایی ها را نداشته باشیم برای ادامه راه دچار مشکل خواهیم شد. البته دیگران هم می توانند در شناخت استعداد های ما به ما کمک کنند.

    استعداد مجموعه ای از توانایی های بالقوه ماست که به کمک علاقه آنها را تحقق خواهیم بخشید و برای رسیدن به اهداف مان از آن استفاده خواهیم نمود.

    پس از علاقه و استعداد نوبت به منزلت اجتماعی ـ اقتصادی مشاغلی می رسد که انتخاب یک رشته در نهایت به آنها ختم خواهد شد. منزلت اقتصادی مشاغل از این نظر اهمیت دارد که ما نیاز های مادی و برخی از نیاز های روحی خودمان را از طریق شغل مان مرتفع خواهیم نمود و نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم.

    وضعیت بازار کار نیز اهمیت زیادی دارد. تحصیل در رشته هایی که منجر به بیکاری شود، عاقلانه نیست. البته این ملاک بدون در نظر گرفتن ملاک های قبلی نمی تواند سودمندی زیادی برای انتخاب رشته و شغل داشته باشد. پس ما مسیری را انتخاب می کنیم که دست کم احتمال متوسطی برای شاغل شدن بعد از اتمام تحصیلات وجود داشته باشد.

    ” تحصیل در رشته هایی که منجر به بیکاری شود، عاقلانه نیست.”

    هیچ کس غیر از خود ما موظف نیست به این چهار ملاک توجه کند. فقط خود ما هستیم که با راهنمایی های دیگران مسول انتخاب راه آینده ایم. علاقه و استعداد برای یک رشته بسیار مهم است و به هیچ وجه نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. دو ملاک دیگر بیرونی و نسبتا کم اهمیت هستند. چون در معرض تغییرات اجتماعی و اقتصادی هستند

    اینده شغلی عمران
    مراكز مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیتهای عمرانی نقش دارند كه هر یك به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌كنند.

    وزارت‌خانه‌های مسكن و شهرسازی، راه و ترابری، جهاد سازندگی و نیرو به صورت گسترده‌تر و سایر وزارت‌خانه‌ها، اداره‌ها ، سازمانها ، مراكز دولتی و خصوصی نظیر : وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش ، كشاورزی ، فرهنگ و آموزش عالی، بانكها و … به صورت مستقیم برای كارهای عمرانی خود مثل طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن ، شركتهای مختلف مهندسان مشاور كه در كشور به صورت گسترده وظیفه طراحی ، محاسبه و نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی را بر عهده دارند؛ همچنین شركتهای ساختمانی و راه‌سازی دولتی و خصوصی كه در اجرای این طرحها فعالیت دارند، تعداد كثیری از فارغ‌التحصیلان رشته عمران را استخدام می‌كنند.

    «اصولا مهندس عمران شانس كاری زیادی دارد چون در طراحی و ساخت بسیاری از كارهای عمرانی مانند راهها ، پل‌ها ، سدها ، سازه‌های دریایی برای سكوهای نفتی، آشیانه‌های هواپیما و خانه‌های مسكونی مقاوم در مقابل زلزله‌، مهندسین عمران حضوری فعال دارند. متخصصانی كه یا در دفترهای مشاوره به طراحی پروژه‌های فوق می‌پردازند و یا مجری كارهای عمرانی مذكور بوده و به كیفیت اجرای آنها نظارت دارند.»

    «البته باید توجه داشت كه هر دانشجوی مهندسی عمران نمی‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی داشته باشد. بلكه باید در دوران تحصیل به دنبال پژوهش ، تحقیق و یادگرفتن باشد نه این كه تنها واحدهای دانشگاهی را پاس كند و یا حتی به فكر یك معدل خوب دانشگاهی باشد. چون شركتهای عمرانی خصوصی و دولتی به دنبال یك نیروی كارآمد هستند نه یك شاگر اول دانشگاه »

    توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :

    یك مهندس عمران باید بسیار اجتماعی و دارای توان ایجاد ارتباط با جمله سایرین باشد چون رشته مهندسی عمران یك رشته گروهی است. یعنی متخصص عمران در محیط كار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه كارگران، تكنسین‌ها و مهندسان رشته‌های دیگر سروكار دارد و باید با همه این افراد ارتباط خوبی برقرار كند تا بتواند شاهد پیشرفت و موفقیت كارش باشد.

    با توجه به كمیت و كیفیت درسهایی كه در این رشته ارایه می‌گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه‌های ریاضی و فیزیك برخوردار باشد. همچنین توان جسمی ، قدرت تجزیه و تحلیل ، قدرت تجسم و دقت كافی در بسیاری از مسایل را داشته باشد.

    «رشته مهندسی عمران دارای دو بعد اجرایی و نظری و آزمایشگاهی است. در این میان عده‌ای از مهندسین جذب كارهای اجرایی می‌شوند كه در این صورت باید آمادگی كار در كارگاههای داخل و خارج شهر را داشته باشند یعنی برای برنامه‌ریزی و سروكار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده‌ای نیز جذب بعد نظری و آزمایشگاهی مهندسی می‌شوند كه این عده نیز باید آمادگی كارهای محاسباتی ، دفتری و آزمایشگاهی را داشته باشند. كارهایی كه به ریاضیات قوی و صبر و حوصله بسیار نیاز دارد.»

    شایان ذكر است كه بسیاری از كارها و طرحهای عمرانی در خارج از محیطهای شهری بوده و فعالیت نسبتا زیادی را می‌طلبد لذا داوطلب این رشته باید علاقمند به كارهای عمرانی بوده و توانایی كار در محیطهای پرجمعیت را داشته باشد.

    وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر :

    وقتی كسی صحبت از سازندگی می‌كند اولین چیزی كه به ذهن هر كس می‌رسد پل، سد، كارخانه و كارگاه است كه ساخت بنای همه اینها بر عهده مهندسین عمران است و به همین دلیل فرصت‌های شغلی این رشته در همه جای دنیا بسیار زیاد است. در همه كشور ما نیز كه فعالیت‌های عمرانی 30 تا 40 درصد كل بودجه كشور را به خود اختصاص می‌دهد، بازار كار یك مهندس عمران از مهندسین رشته‌های دیگر بیشتر است. بویژه این كه كشور ما بعد از انقلاب در زمینه مهندسی عمران رشد زیادی داشته است.»

    با توجه به روند رو به رشد ساخت و ساز بناهای شهری در ایران و احتیاج به مسكن و ساختمان به نظر می‌رسد بازار كار این رشته همچنان پویا و پرتحرك باشد.

    توسط آقای ص - غفاری · 3648 روز 18 ساعت 24 دقیقه قبل

    اطلاعاتی در دسترس نیست

  2. 1 vote

    SARAKHANUMAK

    دوست عزیز در مورد انتخاب رشته بهتره ه مشاوران درسی که در مدارس و یا کانونهای آموزشی هستن مراجعه کنید … ولی چیزی که خیلی مهمه و کسی جز شما نمیتونید در موردش تصمیم گیری کنه ” علاقه ” شماست … وقتی در کاری و رشته ای علاقه باشه مسلما” در اون رشته پیشرفت میکنید .. پس اول از هر اقدامی به این فکر کن که به چه چیزی واقعا” علاقه داری

    توسط مدیریت سایت - محمدی · 3500 روز 23 ساعت 34 دقیقه قبل

    اطلاعاتی در دسترس نیست

پاسخ شما

عمران یا معماری؟ | مشاوره جنسی رایگان

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.