پرسشتان را مطرح کنید

خانه » ازدواج » باسلام سوال من درباره مشاوره قبل ازدواج است
1 امتیاز
Vote Con!

باسلام سوال من درباره مشاوره قبل ازدواج است

سوال

من دختری 25 ساله هستم حدود 2هفته است که با پسری آشنا شدم از همون ابتدا به من پیشنهاد ازدواج داد و قرار شد که بعد از عید رسما به خاستگاری بیاد من و ما برای اینکه رابطه بینمون گناه نداشته باشه صیغه محرمیت بینمون خوندیم خاستم بدونم این صیغه قبوله؟ودر خصوص شناخت راهنمایی کنید باتشکر

توسط sonya درازدواج · پاسخ 3720 روز 15 ساعت 57 دقیقه قبل

سوال: 1 پذیرفته شده: 0 ( 0% ) | امتیاز: 1

 

پاسخ (3)

  1. 0 votes

    سلام علیکم.
    ازاینکه پرسش خودتون را باما درمیان گذاشتید تشکر می کنم.
    1-این صیغه محرمیت با رضایت پدر خوانده شده؟زیر نظر خانواده ؟
    بعد از پاسخ این سوال در ادامه پاسخ داده میشود.

    توسط میثم رشید · 3717 روز 18 دقیقه قبل

    اطلاعاتی در دسترس نیست

  2. 0 votes

    سلام علیکم.
    ازاینکه سایت مارا برای مشاوره انتخاب کردید تشکر می کنیم.
    خوب منظور از آشنا شدن را متوجه نشدم دوحالت دارد :1-آشنایی ودوست شدن که
    مسئله دوستی اصلا به صلاح نبوده وصحیح نیست –این حرف بی دلیل نیست خیلی از پرسشگران بودند که مشاوره گرفتند که متسفانه خیلی از کسانی که باهم دوستی بودند ویا بعدا ازدواج می کنند یا می خواهند ازدواج کنند دچار مشکل شدند.وبیشتر پرسش ها در همین موارد است فقط کافی است، یک سری با پرسش ها بزنید بعد متوجه میشوید.
    2-فقط در حد آشنا شدن بدون دوستی ،ٰکه ایشون شما را دیده وپسنیدیده وقصد ازدواج دارد، خوب این خوب است که ایشون به جای اینکه رابطه دوستی بخواد برقرارا کند از همون اول مسئله ازدواج را مطرح کرده .که این خوب ودرظاهر نشان از نیت امر ازدواج است،.ببینید ایشون اگر بعد از عید می خواهند بیان ازدواج این رابطه بدون اینکه با هم محرم باشید اشکال شرعی دارد ورابطه صحیح نیست واسلام راهش را خواستگاری ومحرم شدن را قرار داده ،بنابراین ایشون می توانند از همین الان بیان خواستگاری تا تکلیف روشن بشه ،اصلا خانواده ها قبول می کنند ؟یانه؟،به شما پیشنها د می کنیم که از ایشون بخواهید که از همین الان بیادازدواج تا تکلیف روشن بشه ،اگر خانواده ها موافق بودند همه چیز خوب پیش رفت که هیچ ،اگر هم خوب پیش نرفت ،خانواده شما راضی نبوند شرایط تون به هم نمی خورد ٰچون هنوز رابطه احساسی شکل نگرفته به هراحتی بتونید رابطه تون را قطع کنید وهرکسی بره دنبال کارش.
    چون ازدواج فقط علاقه نیست –ایشون باید از همین الان بیاد خواستگاری تا معلوم شود که آیا از هرجهت باهم مناسب هستید یا نه؟ ،آیا شرایطتون به می خورد؟ ،آيا از لحاظ ژنتیکی مشکل ندارید ؟ـ
    ازدواج+خواستگاری +موافقت خانواده ودختر وپسر+مراحل آزمایش ژنتیکی (اینکه آیا فردا فرزندتون سالم به دنیا می آید یانه)+دوران عقد ونامزدی +عروسی +رفتن سر خانه وزندگی
    بنابراین حالا اگر شما چند ماه بدون اینکه این مراحل را طی کنید باهم رابطه را ادامه دادید؛ به امید اینکه این آقا بیاد خواستگاری –حالا در این مدت رابطه احساسی شکل گرفت که واقعا حساس است وایشون اومد خواستگاری وخانواده ها مخالفت کردند؛ یا فردا رفتید آِزمایش ژنتیک ومشکل داشتید چگونه می خواید رابطه تون را قطع کنید؟
    درکل؛ راه صحیح این است؛ که ایشون ازهمین الان بیاد خواستگاری تا تکلیف روشن بشه.

    در بسیاری از پرسش ها دیدم که افراد همینطور ی برای ازدواج دارند میرن جلو؛ بدون اینکه به ملاک ها وتفاوت ها فرهنگی واقتصادی دقت کنند.
    اما این مطلب را بخونید ودر ادامه اش مطلبم را بیان می کنم.
    لزوم ازدواج موفق —–.
    خیلی مهم است اینکه بدانیم چگونه می توانیم یک زندگی موفق داشته باشیم.
    برای ازدواج چند نکته مهم است .
    وقتی کسی می گوید می خواهم ازدواج کنم باید
    1-به بلوغ فکر ی رسیده باشد –یعنی اینکه احساس کند که می تواند یک خانواده را اداره کند.
    2-بلوغ جنسی –البته این نکته که امروزه بلوغ جنسی در به گزارش مرکز آمار پایین آمده یعنی این که افراد زود به بلوغ جنسی می رسند.
    3-اطلاعات خود را در زمینه زناشویی بالا برده باشد.
    امروز ه خیلی از طلاق ها به خاطر این است که افراد دارای بی اطلاعی از برخورد صحیح با همسر و…می باشد .که افرادی که می خواهند ازدواج کنند باید سعی کنند با مطالعه کتاب هایی که در این زمین نوشته شده است را مطالعه کنند سطح اطلاعاتشون بالا رود .
    کتاب هایی مثل مردان مریخی و زنان ووسی نوشته آقای جان گری بسیار می تواند موثر باشد.و کتاب های دینی پیرامون چگونگی روابط زناشویی که از گفته های معصومین به مارسیده .
    4-ساخته شدن از لحاظ روحی ومعنوی .خیلی افراد در زندگی به خاطر اینکه قبل ازدواج خودرا از لحاظ اخلاقی و روحی و معنوی نساخته اند در زندگی به گونه ای رفتا ر می کنند که موجب اختلاف در زندگی می شود .اگر مشاهده کرده باشید افرادی که واقعا مومن وبا تقوا هستند در زندگی موفق هستند و حقوق یکیدیگر را بهتر در زندگی رعایت می کنند .
    که باید با تهیه کردن سخنرانی های مذهبی یا رفتن پای درس استاد اخلاق خود را ازلحاظ اخلاقی ومعنوی ساخت .
    اما چگونه می توانیم یک زندگی موفق داشته باشیم؟؟؟آیا ملاک فقط تقوا کافی است؟همرا ه با ذکر احادیث پاسخ خواهم داد.
    یکی از عواملی که می تواند باعث خوشبختی در ازدواج شود دقت در انتخاب همسر است که در ادامه می گویم چه کسی را باید برای همسری انتخاب کرد .
    انتخاب همسر .
    اسلام همانگونه که به ازدواج اهمیت داده و همگان را به آن توصیه کرده است .انتخاب همسر را یکی از مهم ترین مراحل ازدواج شمرده وسفارش های و راهنمایی لازم را ارائه نموده تا خانواده ای تشکیل میشود ،بنیانی مستحکم وپایدا ر داشته باشد.
    اولین اساسی ترین ملاک ،دین دار بودن همسر انتخابی و برخورداری از اخلاق نیک علاوه براینکه خانواده را استحکام می بخشد ،هریک از زن و مرد را از انحرافات و بدی ها باز می دارد .
    پیامبر گرامی اسلام صلی..فرمودند:اگرشخصی به خواستگاری آمد که دین و اخلاق او مورد پسند شما بود ،همسری به او بدهید ،چرا که در غیر این صورت ،فتنه وتباهی بزرگی در زمین ایجاد خواهد شد.(1)
    اسلام ،انتخاب همسررا برعهده دختر وپسر قرار داده است تا باواقع بینی ،مال اندیشی ،تفکر ومشورت با والدین وافراد مطمئن ،همسر خود را انتخاب کنند.
    از مهمترین عواملی که ضامن خوش بختی وسعادت برای زوجین است ،اصل هم کفو بودن است .
    کسی که دیگران را به عنوان شریک زندگی انتخاب می نماید ،باید از هر حیث شایستگی داشته ،دارای سلامت جسمی و روحی و اصالت و خانوادگی باشد.
    توجه به اختلاف سن ،سطح و میزان تحصیلات ،اعتقادات و باور ها ،وضعیت جسمی و جذابیت ها ،سطح اقتصادی و وضعیت فرهنگی و…درایجاد زندگی پایدار موثر است .بنابراین لازم است که هریک از دختر وپسر در موارد فوق تا حد لازم همانند باشند.چرا که دربسیاری از اوقات ،اختلاف فاحش دختر و پسر دراین موارد ،موجب جدایی گشته.
    متسفانه امروزه بعضی از خانواده ها به جای این که به دین ،اخلاق ،فرهنگ ،اصالت خانوادگی ،نجابت ،پاکی و کفو بودن یکدیگر توجه کنند ،به معیار های غیر صحیح از جمله :ثروت و مقام و شغل ،ماشین،خانه و..اهمیت می دهند .اینان نمی دانند که ازدواج یک ارضای جنسی صرف نیست و مهریه های بالا ،چشم وهم چشمی ها ،جهزیه های آن چنانی ،خرج زاید و تشریفاتی و…نمی تواند مسلماضامن خوش بختی باشد .
    ازدواج پیوندی مقدس است که در سایه آن ،زن ومرد به کمال می رسند وسعادت ونیک روزی را نصیب خود می کنند.
    بنابراین موضوع ازدواج و تشکیل کانون خانوادگی در درجه ی اول ،هماهنگی زن و مرد می باشد.وعدم توجه به مقررات وقوانین و هم چنین بهداشت روانی آن در نسل حاضر برای عده ای زیادی ناراحتی و ملاخاطر به وجود آورده است .زیرا شالوده ی آن از روی عشق وتظاهرات غریزه جنسی بنیان گذاری شده است .از این رو زن ومرد باید برای ازدواج وانتخاب همسر به تامین بهداشت و روحی و اجتماعی و آموزشی و اقتصادی یک دیگر توجه کنند تا بتوانند یک زندگی اصولی ومستجکم را بنا کنند.(2)
    امام صادق علیه اسلام می فرمایند:درهنگام ازدواج ببینیدخود را در کجا قرار می دهید وچه کسی را شریک زندگی خود می کنید .بهترین زنان آنانند که منسوب به اصل و منسب شایسته می باشندو مخصوصا از نظر روانی باید خوش اخلاق باشند و بدان که زنان مختلفند :بعضی از آنها غنیمتند و بعضی دیگر غرامت.(3)(4)
    انشاءالله به پاسخ خود رسیده باشید اگر نرسیدمی توانید دوباره ادمه سوال خود را از همین سوال بپرسید وگرنه از پروفیل خودتون گزینه حل شده را بزنید.
    ———————————————————————————–
    1-وسائل الشیعه-ج14-ص51
    2-صفذر صانعی-بهداشت ازدواج از نظر اسلام-ص6
    3-وسائل الشیعه –ج3-باب 6 –ص4
    4-آداب زناشویی –علی اکبری بامقدمه دکتر باهر.

    ((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((( ادامه بحث ))))))))))))))))
    اگرشما باکره نیستید به نظراکثر علما اذن پدر ساقط میشود؛.یعنی شما برای ازدواج نیاز به اذن پدر ندارید.
    اگر شما باکره هستید ،اکثر مراجع بنابراحتیاط واجب اذن پدر را لازم می دانند؛ یعنی اگر شما بخواهید ازدواج کنید(فرق نداره ازدواج موقت باشه یا دائم ) اذن پدر را لازم می دانند، اگر این صیغه را بااذن پدر خواندید صحیح است؛ مگر درمواردی اذن پدر ساقط میشود که دختر بخواهد ازدواج کند وخواستگاری هم کفو هم باشد اما پدر بی دلیل مخالفت کند ودختر هم داره به گناه می افتد، اینجا اذن پدر ساقط میشود ،البته فتوای مراجع به شرح زیر است:که در وبلاگم نظرات
    مراجع ذکر شده که به شرح زیر است:

    احکام اذن پدر در ازدواج(دائم وموقت)مطابق با نظر مراجع عظام تقلید

    امام خمینی رحمه الله علیه
    2375 پدر و جد پدري مي‏توانند براي فرزند نابالغ يا ديوانه خود که به حال ديوانگي بالغ شده است ازدواج کنند و بعد از آن که طفل بالغ شد يا ديوانه عاقل گرديد، اگر ازدواجي که براي او کرده‏اند مفسده‏اي نداشته، نمي‏تواند آن را به‏هم بزند و اگر مفسده‏اي داشته، مي‏تواند آن را به هم بزند.
    2376 دختري که به حد بلوغ رسيده و رشيده است‏يعني مصلحت‏خود را تشخيص مي‏دهد اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد، و اجازه مادر و برادر لازم نيست.

    آیت الله بهجت رحمه الله علیه
    مسأله 306 :
    دختري که به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد اگر بخواهد شوهر کند چنانچه باکره باشد بنابر احتياط تکليفاً بايد از پدر يا جدّ پدري خود اجازه بگيرد ولي در غير باکره در صورتيکه بکارتش به سبب شوهر کردن از بين رفته باشد اجازه پدر، جدّ پدري لازم نيست .

    آیت الله نوری همدانی مدظه العالی
    (مسأله2372 ) دختري که به حدّبلوغ رسيده است هر چند رشيده هم باشد يعني مصلحت خود را تشخيص بدهد در ازدواج خود چه دائم و چه موقت بايد با اذن پدر يا جد پدر اقدام به ازدواج نمايد.
    (مسأله2373 ) اگر پدر وجدّ پدري غائب باشند . به طوري که نشود ازآنان اذن گرفت ودختر هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد لازم نيست از پدر وجدّ پدري اجازه بگيرند وهمچنين اگر از ازدواج با کسي که با دختر کفو است ، را شرعاً و عرفاً منع کنند و دختر احتياج به شوهر کردن داشته باشد و نيز اگر دختر باکره نباشد ، در صورتي که بکارتش به واسطة شوهر کردن از بين رفته باشد ، اجازه پدر و جدّ لازم نيست .
    آیت الله صافی گلپایگانی مدظه العالی
    (مـسـالـه 2385) دخـتـري که بحد بلوغ رسيده ورشيده است – يعني : مصلحت خودرا تشخيص مـي دهد – اگر بخواهد شوهر کند, چنانچه باکره باشد, بنابر احتياطواجب بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد, اجازه مادر و برادر لازم نيست .
    (مساله 2386) اگر پدر وجد پدري غايب باشند, و اجازه گرفتن از آنان ممکن نباشد, و حاجت به تزويج باشد يا دختر باکره نباشد, اجازه پدر وجد لازم نيست .
    آیت الله مکارم شیرازی مدظه العالی
    مسأله 2037ـ دختري که به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است، يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد چنانچه باکره باشد احتياط آن است که با اجازه پدر يا جدّ پدري ازدواج نمايد ولي اگر همسر مناسبي براي دختر پيدا شود و پدر مخالفت کند اجازه او شرط نيست، همچنين اگر به پدر يا جدّ پدري دسترسي نباشد و دختر هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد، يا اين که دختر قبلاً شوهر کرده باشد که در اين دو صورت نيز اجازه پدر و جد در ازدواج جديد لازم نيست.

    آیت الله اردبیلی ….
    «مسأله 2830» اگر دختر باکره‏اي که به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعني مصلحت خود را تشخيص مي‏دهد ـ بتواند زندگاني خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصميم‏گيري صحيح در امور زندگي خود را داشته باشد و بيم آن که فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند، احتياجي به اجازه پدر يا جدّ پدري خود
    (535)

    ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدري خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دختري که باکره نيست نيز همين حکم را دارد.
    «مسأله 2831» دختري که براي ازدواج، بايد از پدر يا جدّ پدري خود اجازه بگيرد، چنانچه بدون اجازه گرفتن از آنان با مردي ازدواج کند و پس از ازدواج، پدر يا جدّ پدري اجازه دهند، ازدواج وي صحيح است وگرنه بنابر احتياط واجب بايد با طلاق از آن مرد جدا شود.
    «مسأله 2832» اگر دختري در اثر حادثه‏اي مثل افتادن، بکارت خود را از دست بدهد و يا اين که به جهت انجام عمل حرامي مثل زنا، بکارت وي از بين برود و يا بدون اين که از پدر يا جدّ پدري خود اجازه بگيرد، با مردي ازدواج کند و در اثر آميزش با وي بکارتش را از دست بدهد، از جهت وجوب اجازه گرفتن براي ازدواج، در حکم باکره است.
    «مسأله 2833» اگر دختر مسلمان باشد، ولي پدر و جدّ پدري او مسلمان نباشند، لازم نيست از آنان اجازه بگيرد.
    «مسأله 2834» اگر پدر و جدّ پدري غايب باشند به گونه‏اي که نشود از آنان اجازه گرفت و دختر هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد، لازم نيست از پدر و جدّ پدري اجازه بگيرند.
    «مسأله 2835» در مسأله وجوب يا عدم وجوب اجازه گرفتن از پدر يا جدّ پدري براي ازدواج دختر، فرقي بين ازدواج موقّت يا دائم نيست. همچنين فرقي نمي‏کند که در ازدواج موقّت شرط کنند که آميزش صورت نگيرد يا چنين شرطي نکنند.

    احکام اذن پدر در ازدواج
    آیت الله مظاهری مدظه العالی
    مسأله – دختري که رشيده است، يعني مصلحت خود را تشخيص مي‏دهد، چنانچه باکره باشد، احتياط آن است که با اجازه پدر يا جدّ پدري ازدواج نمايد، ولي اگر همسر مناسبي براي دختر پيدا شود و پدر مخالفت کند، اجازه او شرط نيست. همچنين اگر به پدر يا جدّ پدري دسترسي نباشد يا دختر قبلاً شوهر کرده باشد، اجازه پدر و جدّ لازم نيست.

    آیت الله لنگرودی……
    مسأله 2403 ـ دختري که به حد بلوغ رسيده و رشيده است; يعني مصلحت خود را درست تشخيص مي دهد; اگر بخواهد شوهر کند چنانچه باکره باشد بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و برادر لازم نيست. و در صورتي که باکره بدون اجازه پدر يا جد شوهر کند; يا در صورتي که پدر يا جد بدون اذن باکره او را شوهر دهند احتياطواجب آن است که طرف مقابل اجازه دهد يا اين که طلاق داده شود.
    مسأله 2404 ـ هرگاه پدر و جد پدري غايب باشند به طوري که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد لازم نيست از آنان اجازه بگيرد. و نيز اگر دختر باکره نباشد; در صورتي که بکارتش به واسطه شوهر کردن از بين رفته باشد اجازه پدر و جد لازم نيست. ولي اگر به وسيله پرش و مانند آن از بين رفته بنابر احتياطواجب اجازه پدر و جد لازم است.

    آیت الله فاضل لنکرانی …..
    مسأله 2528 ـ دختري که بحدّ بلوغ رسيده و رشيده است يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدري خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و برادر او لازم نيست.
    مسأله 2529 ـ اگر پدر و جد پدري غائب باشند، به طوري که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد لازم نيست از پدر و جدّ پدري اجازه بگيرند. و همچنين اگر همسر مناسبي براي دختر پيدا شود و بخواهد با پسري که شرعاً و عرفاً هم کفو او مي باشد ازدواج کند و پدر و جدّ پدري مانع مي شوند و سخت گيري مي کنند در اين صورت نيز اجازه آنان لازم نيست، و همينطور اگر دختر باکره نباشد در صورتي که بکارتش بواسطه شوهر کردن از بين رفته باشد، اجازه پدر و جدّ لازم نيست.

    آیت الله گرامی ……
    مسئله 2603 – دختري که به حد بلوغ رسيده و رشيده است، يعني مصلحت خود را بخوبي تشخيص مي‏دهد، اگر بخواهد شوهر کند – عقد دائم يا موقت ، چنانچه با کره باشد، بنابر احتياط بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد. ولي اقوي اين است که اين اجازه شرط صحت عقد نيست و اگر بدون اذن و اجازه هم انجام شود عقد صحيح است گرچه اگر خلاف دستور پدر عمل کند و موجب آزار پدر شود کار حرامي کرده و اگر به عقوق و جدائي از پدر و مادر بيانجامد حرام بزرگي مي‏باشد و همچنين حرام است اگر به واسطه آداب و فرهنگ جامعه و يا هر جهت ديگر عقد بدون اجازه پدر موجب توهين شخص و يا مذهب شود و از همين باب است سفارش اينکه در عقد موقت مراقبت شود که بکارت از بين نرود بطوري که در روايت وارد شده است ليکن به هر حال عقد صحيح مي‏باشد و اگر مراعات کردند که موجب عار و عيب يا طرد و عقوق پدر و مادر نشود حرام هم نمي‏باشد. و اما اجازه مادر و برادر به هيچ وجه لازم نيست.
    مسئله 2604 – اگر پدر و جد پدري غائب باشند، به طوري که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد لازم نيست از پدر و جد پدري اجازه بگيرند. و همچنين اگر دختري که رشد جسمي و فکري دارد بخواهد با پسري که شرعا و عرفا کفو او مي‏باشد ازدواج کند و پدر و جد پدري مانع مي‏شوند و سخت‏گيري مي‏کنند، در اين صورت نيز اجازه آنان لازم نيست، بلي اگر پدر يا جد پدري نيز مورد ديگري را که شرعا و عرفا کفو او مي‏باشد پيشنهاد مي‏کنند در اين صورت احوط تحصيل اجازه پدر يا جد است. و نيز اگر دختر باکره نباشد در صورتي که بکارتش به واسطه شوهر کردن از بين رفته باشد، اجاه پدر و جد لازم نيست، ولي اگر به واسطه پرش يا نحو آن از بين رفته اجازه پدر و جد لازم است بلکه اگر به واسطه زنا هم از بين رفته احوط تحصيل اجازه آنان است. ولي همانطور که در بالا گفته شد اقوي اين است که اين اجازه شرط صحت عقد نمي‏باشد.

    آیت الله شاهرودی …………
    مسأله 2384 ـ دختري که به حد بلوغ رسيده و رشيده است، يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، سزاوار است از پدر، يا جد پدري خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و برادر لازم نيست.
    مسأله 2385 ـ اگر پدر و جد پدري غائب باشند، يا دختر باکره نباشد، اجازه پدر و جد لازم نيست.

    آیت الله سیستانی مدظه العالی
    2385 – دخـتـري کـه بـه حـد بـلوغ رسيده و رشيده است يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد , اگر بـخواهد شوهر کند , چنانچه باکره باشد بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد , هر چند – بنابر احتياط – خود متصدي امور زندگاني خويش باشد , و اجازه مادر و برادر لازم نيست .
    2386 – اگـر دخـتـر بـاکره نباشد يا اين که باکره باشد ولي پدر يا جد پدري اجازه ندهند , که با مردي که هـمـتـاي او شـرعـا و عـرفـا مي باشد ازدواج کند يا اين که حاضر نباشند در امر ازدواج دختر به هيچ وجه مشارکت کنند يا آن که اهليت اجازه دادن از جهت ديوانگي يا مانند آن را نداشته باشند در اين موارد اجازه آنان لازم نيست و هم چنين اگر اجازه گرفتن از آنان به جهت غايب بودن يا غير آن ممکن نباشد , و دختر حاجت زيادي به شوهر کردن داشته باشد اجازه پدر و جد لازم نيست .

    آیت الله تبریزی ……
    مـسـالـه 2385 – دخـتـري که به حد بلوغ رسيده و رشيده است يعني مصلحت خود را تشخيص مـي دهـد, اگر بخواهد شوهر کند, چنانچه باکره باشد, بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد, و اجازه مادر و برادر لازم نيست , و پدر نيز مي تواند با رعايت مصلحت دختر او را شوهردهد.
    مساله 2386 – اگر دختر باکره نباشد يا اينکه باکره باشد, ولي اجازه گرفتن از پدر و جد پدري به جـهـت غائب بودن يا غير آن ممکن نباشد, ودختر حاجت به شوهر کردن داشته باشد اجازه پدر و جد لازم نيست .

    انشاءالله سوال دیگر ندارید لطف کنید پاسخ نهایی را بزنید.
    هزینه مشاور شما 5تا صلواة برا سلامتی وفرج امام زمان(ع) هست.
    یاعلی….

    توسط میثم رشید · 3711 روز 2 ساعت 36 دقیقه قبل

    اطلاعاتی در دسترس نیست

  3. 1 vote

    SONYA
    خب دیگه برای دختر باکره جاری کردن صیغه محرمیت باید با اجازه پدر و یا ولی و قیم اون باشه …

    که در این مورد خوندن تنهایی خودتون دچار مشکل میشه و از نظر شرعی مباح نیست !

    توسط مدیریت سایت - محمدی · 3489 روز 8 ساعت 22 دقیقه قبل

    اطلاعاتی در دسترس نیست

پاسخ شما

باسلام سوال من درباره مشاوره قبل ازدواج است | مشاوره جنسی رایگان

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.