پرسشتان را مطرح کنید

خانه » مشاوره خانواده » دکتر روانشناس:جوانان و عمل‌های زیبایی
1 امتیاز
Vote Con!

دکتر روانشناس:جوانان و عمل‌های زیبایی

اثرات منفی عمل زیباییازدواج و عمل زیباییاشتیاق جوانان و عمل جراحیتاثیر ماهواره بر جراحی زیباییجراحی پلاستیک زیباییجوانان و عمل زیباییجوانان و مشکل ازدواجخطرات جراحی زیباییدکتر روان شناسدکتر روانپزشکدکتر روانشناسدکتر روانشناس خوبروانپزشک باتجربهروانپزشک مجربروانشناس باتجربهروانشناس مجربعلل اشتیاق جوانان و عمل زیباییعمل جراحی زیباییعمل زیباییمد و زیباییمشکل جوانان

دکتر روانشناس:جوانان و عمل‌های زیبایی

دکتر روانشناس:جوانان و عمل‌های زیبایی

 

فقط سه ماه دیگر به مراسم عروسی «فریده» دختر جوان 27 ساله مانده، فریده سفیدروترین دختر در فامیل است که آرزو دارد حداقل برای مراسم عروسی‌اش متفاوت به نظر آید… سراغ بهترین آرایشگاه را از دوستانش گرفته و با خانم آرایشگر ساعت‌ها مشورت می‌کند. خانم گریمور می‌گوید: اگر قصد دارید حسابی تغییر کنید، با همین رنگ پوست هم می‌توانید، در غیر این صورت باید چند شماره برنز شوید، اگر می‌خواهید تا ماه‌ها بعد از ازدواج برنزه باشید، سولاریوم را پیشنهاد می‌کنم، در غیر این صورت با مواد و کرم‌های آرایشی، گریم 24 ساعته می‌شوید، انتخاب با شماست…!

فریده برای این‌که همه را سورپرایز کند، حتی با هیچ یک از دوستان، آشنایان و حتی همسرش هم مشورت نمی‌کند. 10 روز قبل از برگزاری مراسم عروسی وارد یکی از اتاقک‌های داغ سولاریوم می‌شود، اول همه چیز برایش عجیب و کمی هولناک بود، اما وقتی روی تخت خواب خوابیده و به تغییر 180 درجه‌ای در مراسم عروسی و ماه عسلش فکر می‌کند، خیالش راحت شده و چشمانش را به آرامی می‌بندد! حالا دیگر به دستور مسئول سالن زیبایی باید از روی تخت خواب بلند شود و سالن را ترک کند. فریده به سفارش مسئول اتاق کمی از کرم مرطوب‌کننده را به سرعت روی تمام پوست صورت و بدنش می‌مالد! هاج و واج به خودش در داخل آینده تمام‌قد نگاه می‌کند، از نتیجه کار راضی که نه، دو به شک مانده! حالا دیگر وقتی نوبت به مالیدن کرم به زانو و ساق پایش می‌رسد، چشمانش سیاهی رفته و اتاق دور سرش می‌چرخد، زمانی بلند می‌شود که تمام مشتری و آرایشگرهای سالن دورش جمع شده‌اند! با همسرش تماس می‌گیرد تا او را تا منزل همراهی کند. فریده هنوز با کسی درباره اتفاقات آن روز حرفی نزده، اما وقتی به اصرار مادرش پیش متخصص رفته، آزمایش‌ها نشان دادند که کبدش به دلیل حرارت ناشی از سولاریوم پخته شده؛ دکتر‌ها جوابش کردند! مراسم عروسی به هم خورده و به اصطلاح تمام فامیل از این اتفاق غافل‌گیر شده‌اند، حالا دیگر آرزوی فریده هم به باد رفته است.

این روزها تب‌وتاب برنزه‌کردن پوست و دیگر عمل‌های زیبایی به حدی داغ است که دختر و پسرهای جوان کاری به آخر و عاقبت اتاقک‌های داغ سولاریوم و دیگر محیط‌ها نداشته و به هر قیمتی دوست دارند برنزه شوند. اشتیاق جوانان به انجام عمل‌های زیبایی بینی و لیپوساکشن برای کم کردن وزن و کاهش چربی در بدن، استفاده از لنزهای رنگی و غیراستاندارد برای داشتن چشمان رنگی و به اصلاح جذاب در میان جوانان، عمل‌های چندین باره بینی و چشم و ابرو، همه و همه باعث شده که عوارض آن در ورای زیبایی به چشم نیاید! عوارضی که گاهی با مرگ همراه است! برای همین مدت‌هاست که متخصصان سازمان پزشکی قانونی فریاد می‌زنند که زنان بیشترین قربانیان جراحی زیبایی‌اند و عموم زنان فوت‌شده بر اثر جراحی‌های زیبایی در رده سنی ۲۵ تا ۳۰ سال هستند.

آمار و اخبار گزارش‌شده نشان می‌دهد که ایران رتبه اول جراحی‌های زیبایی را در دنیا دارد و این دقیقا یعنی هرسال تعداد زیادی برای انجام این عمل‌ها به مطب‌ جراحان پلاستیک مراجعه می‌کنند و با توجه به آن‌چه پزشکان می‌گویند، تعدادی از این افراد زیر تیغ‌ جراحی جان می‌دهند. با این وجود هنوز آمار رسمی و دقیقی از مرگ‌ومیر بر اثر جراحی‌های زیبایی ارائه نشده است و تنها آمار رسمی مربوط به سال ۸۵ است.

آرزو به دل هادی مانده بود یک بار در جواب صاحب مغازه که می‌پرسد چه سایزی پرو می‌کنید، بگوید: 38-36! تا دو سال پیش که رژیم‌های سخت غذایی و استفاده از داروهای لاغری بی‌جواب مانده، حالا باید طاسی سرش را هم از همه مخفی کند! وقتی دکترِ به اصطلاح متخصص علاوه بر ممنوع کردن مصرف نان، سیب زمینی و ده‌ها عنوان غذای دیگر، مصرف قرص‌های لاغری را تجویز کرد، موهای سرش هم به مرور ریخت، تا این‌که طاسی بزرگی روی سرش ظاهر شده. الان دیگر نه‌تنها لباس‌هایش را هم سفارشی و از نوع سایز بزرگ تهیه می‌کند، هر ماه و هر سال به دنبال خرید پوستیژ و موهای مصنوعی مغازه‌ها را هم بالا و پایین می‌کند!

بی‌توجهی به همان هشدارهاست که بار دیگر علی‌محمد جباري متخصص را مجبور می‌کند نگرانی‌ها نسبت به افزایش اشتیاق جوانان به عمل‌ زیبایی را واضح‌تر توضیح دهد: «در اتاق تشریح افراد فوت شده زیادی وجود دارند که بعد یا در حین جراحی‌های زیبایی و در آرزوی رسیدن به اندام و چهره‌ای رویایی روی تخت‌های جراحی خوابیده‌اند، اما هرگز به آرزوی خود نرسیده‌اند. عموما جراحی‌های زیبایی به دلایلی چون خون‌ریزی در اتاق عمل، افت فشار خون یا یکی از عوامل پزشکی صورت می‌گیرد.»

به این گفته‎‌ها مرگ در زمان بی‌هوشی را هم اضافه کنید؛ آماری که نشان می‌دهد گاهی بیمار به ماده بی‌هوشی حساسیت نشان می‌دهد یا نمی‌تواند جریان بی‌هوشی را تحمل کرده و فوت می‌کند.

اکبر دومین عمل زیبایی بینی را هم انجام داده… پای چشمش به قدری کبود است که هم‌رنگ سیاهی چشم و ابرویش درآمده. می‌گویم سلام اکبرآقا، مبارکا باشه…؛ می‌گوید: شما مگر خبر ندارید که از سال قبل با هزار مکافات و جور کردن پارتی و آشنا، اسمم را در شناسنامه به «آرش» تغییر دادم؟ سلامت باشید، دفعه قبل به خاطر انحراف بینی عمل کردم و این بار چون از ظاهرم راضی نبودم، دوباره جراحی کردم، اما انگار دوباره نوک بینی‌ام آن‌طور که می‌خواستم نشده! اگر دفعه بعد عمل کردم دکترم را عوض می‌کنم، آخه دکترم دیگه راضی نمی‌شه عملم کنه، می‌گه هر دوبار خون زیادی ازم رفت و عمل بی‌هوشی سختی داشتم…! حالا انگار مشکل تنفسی هم دارم…!

حالا جذابیت عمل بینی و علاقه به تغییر سایز و لاغری سریع با جراحی بیش از پیش شده است. برای همین یواش‌یواش درد بی‌درمان زخم‌های زیبایی مدتی است که دیگر نه به طاسی و نه به تنگی نفس ختم می‌شود، این‌بار مرگ به پیشواز بیمار می‌رود. به گفته متخصصان پزشکی قانونی لیپوساکشن‌ و جراحی‌ معده بیشترین عامل مرگ‌ومیر در جراحی‌های زیبایی است. بسیاری از افراد چاق از انجام ورزش و رژیم‌های لاغری طفره می‌روند یا مدتی پس از ورزش و رژیم گرفتن از ادامه آن ناامید می‌شوند؛ این افراد جراحی را به عنوان آخرین راه لاغر شدن انتخاب می‌کنند.دکتر روانشناس خوب

جباري می‌گوید: «این راه بیشترین احتمال مرگ برای زیبا‌تر شدن و رسیدن به تناسب اندام را به دنبال دارد. عمل‌های لیپوساکشن، جراحی سینه و عموم جراحی‌هایی که روی محیط‌های چرب بدن انجام می‌شود، می‌تواند منجر به آمبولی (لختگی) چربی شوند.»

چگونه می‌شود که با همه این سختی‌ها، دردهای طولانی و عوارض غیرقابل درمان، هنوز جوانانی هستند که مشتاقانه در صف انتظار جراحی می‌نشینند و خود را به تیغ جراحی می‌سپارند؛ پرسشی که مقدمي، آسیب‌شناس آن را این‌گونه تشریح می‌کند: «امروزه «بکش و خوشگلم کن» یک پدیده بارز اجتماعی است که دختر و پسر ندارد، همان‌طور که ایرانی و آمریکایی ندارد. این پدیده در همه جای دنیا رواج دارد. خوب که بررسی کنید، می‌بینید در چین و ژاپن پاهای دخترها باید کوچک باشد، به طوری که دخترها تلاش زیادی برای داشتن پاهای کوچک می‌کنند؛ در آفریقا و برخی از قبایل اوگاندا، دختران و مردان لب‌های خود را به گونه‌ای می‌کشند که به اندازه یک نعلبکی در می‌آید.

اما آن‌چه که ایران را از سایر نقاط دنیا جدا می‌کند، نگاهی است که به جوان ایرانی می‌شود؛ نگاهی که این استاد دانشگاه تعریف دیگری از آن دارد: «انجام عمل‌های زیبایی و پرخطر در میان جوانان  غرب‌زدگی یا مدگرایی نیست، این معضل خودباختگی فرهنگی و الگوبرداری است. جوان ایرانی که الگوی مناسب و متناسب با فکر و سلیقه و فرهنگ بومی خود ندارد، به ناچار چشم به الگوی هم‌سال خود در آن سر دنیا می‌دوزد.»

این استاد دانشگاه، با این توضیحات آرایش معقول دختران و زنان جوان را قابل قبول می‌داند و می‌گوید: «زیبایی یک نعمت خدادادی است و جوانان دختر و پسر باید زیبا، شیک و عامه‌پسند باشند؛ همین خوش‌پوشی و خوش‌لباسی نیز نشان‌دهنده رشد و پیشرفت کشور و حاکمیت خوب و افتخارآور است.»

***

مریم سه سال است که از متخصصان زیادی برای کم کردن وزنش استفاده کرده، اما هربار ناامید شده و رژیم‌های غذایی را کنار گذاشته. مریم علاقه‌ای به ورزش و انجام حرکات کششی ندارد. به قول خودش، یا متخصص‌ها می‌توانند وزنش را کم کنند یا مجبور است لیپوساکشن کند. سراغ متخصص زیبایی را می‌گیرد، قبل از آن تمام بروشور‌های موجود در مراکز زیبایی را ورق زده و از شرایط عمل جراحی آگاه شده است، مریم کتاب مربوط به عمل‌های زیبایی را هم خوانده و با تمام عوارض عمل لیپوساکشن آشنا شده. به مادرش می‌گوید: امسال پایین‌تنه‌ام را عمل می‌کنم، اگر جواب داد و نتیجه‌بخش بود، بعدا بالاتنه‌ام را هم عمل می‌کنم! دکتر متخصص از خطرات (آمبولی) لختگی خون در لیپوساکشن که از عوارض این نوع عمل جراحی در افراد چاق است، سخن می‌گوید و توضیح می‌دهد: افراد چاق به خودی خود مستعد بیماری‌های مختلفی هستند و برای انجام عمل‌های جراحی هم با ریسک زیادی روبه‌رو می‌شوند؛ این افراد عموما دارای چربی و قند خون یا فشار بالا هستند که عمل لیپوساکشن سینه و باسن می‌تواند به آمبولی منجر شود و این عوامل می‌تواند باعث سکته قلبی یا خون‌ریزی‌های شدید شود…! مریم پایش را توی کفش کرده و دلش می‌خواهد لاغر شود! او هفته دیگر نوبت عمل لیپوساکشن دارد، مادرش هم هزاران نذر و نیاز برای سلامتی دخترش کرده…

شعارهاي ماهواره‌اي

انار‌ها که گل کنند، دیگر خبری از 18 سالگی نیست. نیمه دوم 30 سالگی یا کمتر یا بیشتر رد می‌شود و می‌رود و با خود دغدغه‌هایی می‌آورد. دغدغه‌هایی که نه طبقه اجتماعی‌ای می‌شناسد، نه هنجار و نه قبحی در جامعه. شخص مقابل آینه می‌ایستد. گونه‌های افتاده‌اش، دندان‌های لب پریده‌اش، پلک‌ها و پوست چروکیده‌اش راوی سن‌وسالی می‌شود که با عدد شناسنامه مطابقت دارد یا ندارد. ایام می‌گذرد و کافی است چشم و گوش به تبلیغاتی بر بخورد که شرط اول در تبلیغات رسانه‌ای یعنی «درگیری ذهنی» در فرد را ایجاد می‌کند. این روزها غوغای تبلیغاتی در رسانه‌هایی غیر از رسانه ملی یا رسانه‌های داخلی بیش از پیش به چشم می‌آید. «از افتادگی پلک‌های خود خسته شده‌اید»، «تنها روح‌های زیبا، زیبایی را درک می‌کنند»، «با ما بهار دیگری از عمر خود را تجربه کنید»، «دیگر نباید اکسیر زیبایی جاودانه را در دخمه‌های جادویی باستانی جست‌وجو کرد.»

این بخش کوچک از شعار‌ها و ابزار‌های شبکه‌های ماهواره است که در همه ماهواره‌های مطرح ردی از آنان وجود دارد و سعی می‌کنند با خطوط ایرانسل و بعضا وب‌سایت‌های طراحی شده مشتریان را با زبانی باز و آزاد و ترفند‌های جدید به سمت تیغ زیبایی خود بکشند.

سابقه جراحی پلاستیک و زیبایی در متون پزشکی به قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، اما در کشور ما جراحی پلاستیک سابقه چندان طولانی‌ای ندارد و این حرفه در سال 1334 با حضور هفت جراح فوق تخصص پلاستیک در تهران آغاز به کار کرد که تعداد این متخصصان در کشور، هم‌اکنون پس از گذشت نزدیک به 60 سال تنها به 150 نفر می‌رسد؛ تعدادی که نسبت تقاضای مراجعه به این پزشکان با کل آن‌ها مطابقت ندارد و راه را برای سودجویان غیرمتخصص هموارتر می‌کند.

آمار‌های سازمان پزشکی قانونی در ایران ثابت می‌کند که جراحان زیبایی پس از پزشکان عمومی و زنان و زایمان بیشترین پرونده‌های شکایت پزشکی را در کارنامه دارند.

هم‌اکنون میل به زیر تیغ زیبایی رفتن به شکل ملموسی رو به افزایش است. پیش از این نیز رئیس انجمن جراحی پلاستیک با اذعان به میزان بالای این جراحی‌ها در کشور، گفته بود: تعداد جراحی پلاستیک صورت مانند افتادگی پلک‌ها و جوان‌سازی صورت در ایران بالاست و ۹۰ درصد این جراحی‌ها مربوط به اجزای صورت می‌شود.

خوب یا بد بودن این فرایند مخالفان و موافقان خاص خود را دارد، اما پزشکان موافق کار خود را جزئی از علم پزشکی می‌دانند و جامعه‌شناسان گسترش میل به جراحی‌ها و کمبود نیروی متخصص در این بخش را باعث وجود مشکلاتی مانند عدم تضمین موفقیت در این عمل‌های جراحی می‌دانند.

در این رابطه يك جامعه‌شناس معتقد است: «هم‌اکنون بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش صورت‌گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزایش تقاضا در گروه‌های سنی و جنسی مختلف، رشد و گسترش میزان اعمال جراحی زیبایی در ایران و کمبود تعداد متخصصان جراحی پلاستیک زیبایی، فرصت فعالیت را به جراحان غیرمتخصص داده و منجر به بروز مشکلاتی نظیر عدم تضمین موفقیت در اعمال جراحی، روبه‌روشدن برخی بیماران با پیامدهای منفی ناشی از اعمال جراحی نامناسب و حتی خطر مرگ و بالطبع، افزایش میزان شکایت‌ها از قصور پزشکی شده است.»

فضای دیگری که بیش از فضای عمومی جامعه بستری برای افزایش تبلیغات جراحی‌های زیبایی است، ماهواره و شبکه‌های رنگارنگ آن است، آمار‌های غیررسمی حاکی از استقبال و مشاهده ماهواره توسط 70 درصد مردم است، اما نیروی انتظامی بدون ارائه آمار معتقد به کاهش میزان بازدید ماهواره و مسئولان صدا و سیما از مخاطب 55 درصدی ماهواره در ایران خبر می‌دهند.

در حال حاضر شبکه‌های متعددی در ماهواره‌های بین‌المللی وجود دارند که بخش اعظمی از فعالیت‌های خود را مصروف به تبلیغات جراحی‌های زیبایی و مواد آرایشی می‌کنند و به دلیل نبود آگاهی‌بخشی مناسبی درجامعه برخی شبکه‌ها به راحتی به اهداف تبلیغاتی خود رسیده‌اند.

اين جامعه‌شناس درباره برخورد رسانه‌ای با این موضوع می‌گوید: «در ایران برخورد رسانه‌ای با موضوع جراحی زیبایی بر اساس تحقیق علمی صورت گرفته در سال 87 از سوی جامعه‌شناسان پزشکی و سلامت به دو دسته کلی یعنی یا عناوین تحقیرآمیز و همراه با تمسخر و استهزا و دیگری عناوین هشداردهنده در ابعاد فردی واجتماعی تقسیم‌بندی می‌شود.»

اما آن‌چه در میدان عمل اتفاق می‌افتد، فراتر از موضوعی تمسخرآمیز یا عناوین هشداردهنده صرف است. او می‌گوید: «در حال حاضر رسانه‌های ماهواره‌ای و فعال در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از مدل‌های بیرون‌مرزی تبلیغات به راحتی ذهن مخاطب داخلی را درگیر پیام‌های تبلیغاتی خود می‌کنند و فرد به دلیل آن‌که کمتر آشنایی با هدف غایی این تبلیغات دارد، به راحتی در دام این موج می‌افتد.»

موج تبلیغات در حال حاضر به شکلی است که فرد به امید عکس‌های قبل و بعد جراحی زیبایی، ویترین ظاهری خود را با عناوینی همچون جراحی زیبایی بینی، پرحجم کردن لب، بوتاکس، رفع چروک گردن، عمل زیبایی پلک چشم، رفع چروک صورت، زیبایی گوش، زیبایی خنده، لیپوساکشن و درمان لکه به دست جراحان زیبایی می‌سپارند.

حالا که با توجه به موج گسترده تبلیغات بازرگانی و ترغیب به جراحی زیبایی، کمبود تعداد متخصصان جراحی زیبایی نسبت به تعداد تقاضا و افزایش میزان شکایت‌ها از قصور پزشکی باعث از بین رفتن نوعی حاشیه امنیت برای مراجعه‌کنندگان به مراکز جراحی زیبایی شده است، این سوال مطرح می‌شود که آیا باید مقابل موج گسترده این تبلیغات ایستاد تا از تبعات آن جلوگیری شود؟

برخورد با تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای به زعم کارشناسان نه شدنی است و نه در ساختمان شیشه‌ای دنیا که همه از هم با خبرند و حرف‌ها و عکس‌ها و فیلم و تبلیغات مرزی نمی‌شناسد، امکان آن وجود ندارد.

اما راه چیست. ايشان در این رابطه می‌گوید: «در بسیاری از کشور‌های جهان رسانه‌ها هم‌اکنون از تمام ابزار‌های خود برای تبلیغات استفاده می‌کنند و افراد این جوامع کمتر در دام تبعات منفی مصرف‌گرایی می‌افتند، چرا که آن چیزی که در این کشور‌ها رعایت می‌شود، آموزش سواد رسانه‌ای به مردم است.»

سواد رسانه‌ای به زبان ساده، مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است تا چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه، یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.

در امر رسانه‌ها و علوم ارتباطی و چگونگی استفاده از این ابزار که روزبه‌روز در حال گسترش و پیشرفت هستند هم نکات و ظرایفی وجود دارد، چرا که هر ابزار و وسیله‌ای هم دارای جنبه مثبت و کمک‌کننده و هم جنبه مخرب و آسیب‌رسانی است.

به صورت کلی سواد رسانه‌ای یعنی مجهز شدن و توانمند شدن مخاطبان به قدرت تجزیه و تحلیل در مواجهه با محتوا و پیام رسانه‌ای گوناگون. علت عمده برجسته شدن این موضوع در برخی کشورها مصون شدن مخاطبان در مقابل انواع تبلیغات تجاری و گاه خشونت و نیز برخی مضامین مضر دیگر بوده است که به منظور حمایت از مخاطبان این بحث به تدریج جایگاه خود را در محافل علمی جهان گشود. این نیز بگذرد، اما باید توجه داشت که بازار مصرف مواد آرایشی و تمایل به جراحی‌های زیبایی در ایران بازاری بسته و محدود، اما دارای تبلیغات باز است. منتقدان معتقدند که تولیدکنندگان در بازار تبلیغاتی باز می‌توانند روی ترجیحات مصرف‌کننده اثر بگذارند و مثلا با تبلیغات مصرف‌کننده را وادار به خرید یا استفاده از کالایی کنند که واقعا نیازی به آن ندارد.

توسط مدیریت سایت درمشاوره خانواده · پاسخ 2992 روز 14 ساعت 32 دقیقه قبل

سوال: 43 پذیرفته شده: 1 ( 2% ) | امتیاز: 867

 

پاسخ (0)

پاسخ شما

© tribuneazad.ir 2019. All rights reserved. تمام حقوق برای تریبون آزاد محفوظ است انتشار با ذکر منبع مجاز است