پرسشتان را مطرح کنید

خانه » مشاوره خانواده » اهمالکاری در زندگی
0 امتیاز
Vote Con!

اهمالکاری در زندگی

مشکل رفتاری دارم

سلام
من یک مرد 36 ساله هستم . فرزند 4 یک خانواده که 6 فرزند داشته است.
مشکل من اینست که رفتارم بچه گانه است. بسیار احساسی هستم. نمیتوانم برای خودم برنامه ریزی کنم. همیشه یک کار را که شروع میکنم نا تمام میماند. بعد از یک یا دو سال از کارم و شغلم خسته میشوم(از محل کارم). دوست صمیمی ندارم. در روابط با دیگران مشکل دارم حتی با ادر و پدرم . نمیتوانم با آنها رابطه برقرار کنم. دوست دارم تحصیل کنم در رشته پزشکی ( نه به خاطر درآمد و یا…) به تحصیل علاقه دارم. اما به دلیل شرایط کاریم و متاهل بودنم نمیتوانم. کتاب خریدم و کلی هزینه کردم مشاور درسی گرفتم اما همچنان در خانه اول هستم. کلافه شدم از خودم چیکار باید بکنم؟

توسط adel درمشاوره خانواده · پاسخ 2377 روز 16 ساعت 31 دقیقه قبل

سوال: 1 پذیرفته شده: 0 ( 0% ) | امتیاز: 0

 

پاسخ (3)

  1. 0 votes

    در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
    دفتر سعادت آباد:
    ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲ خط ویژه

    دوست عزیز این روزها، بحث در مورد برنامه ریزی و هدفگذاری، به یکی از بحثهای متداول، در کتابها، روزنامه ها و سایتهای اینترنتی تبدیل شده است. کمتر کسی را میتوان یافت که اهمیت برنامه ریزی را انکار کند. همچنین کمتر کسی را میتوان یافت که برای زندگی شخصی یا شغلی اش برنامه ریزی کرده و به آن عمل نماید!

    به عبارت دیگر، به نظر میرسد به جای تمرکز بیش از حد روی برنامه ریزی، اهمیت ها و کارکرد آن، مفیدتر خواهد بود روی این موضوع فکر کنیم که چرا ما در یک حوزه خاص، هدفگذاری و برنامه ریزی میکنیم و حتی تصمیم های قطعی میگیریم، اما به دلایل نامشخص دست به عمل نمیزنیم! چیزی که در زبان انگلیسی عنوان Procrastination (کار امروز را به فردا انداختن) به آن اطلاق میشود و من در فارسی، به تعویق انداختن یا فرار از عمل را به عنوان معادل آن در نظر گرفته ام.

    قبل از نوشتن این متن، برخی از مطالعات و تحقیقات انجام شده در این حوزه را مطالعه کردم. اجازه بدهید آنها را با هم مرور کنیم.

    تعویقی ها و اهمال کاری – طرح متمم – محل توسعه مهارتهای منحدود ۲۰% انسانها را میتوان دچار بیماری تعویق به صورت مزمن دانست. به شکلی که این نوع رفتار در تمام دوره های سنی و بخشهای مختلف زندگی آنها مشاهده میشود. کسانی که قبضهای خود را دیر پرداخت میکنند، خواندن برای امتحان را به شب آخر واگذار می کنند، برای یک تماس تلفنی ۲ دقیقه ای، گاه دو ساعت یا دو روز وقت صرف میکنند و باز هم با سختی دست به تلفن میبرند…

    نکته دیگر اینکه به تعویق انداختن، هیچ ارتباطی با مهارت مدیریت زمان یا برنامه ریزی ندارد. به عبارت دیگر، تحقیقات نشان داده است کسانی که کارهای خود را به تعویق می اندازند، از لحاظ توانایی تخمین زمانی و نیز برنامه ریزی، تفاوتی با سایر انسانها ندارند.

    بنابراین، اگر به چنین افرادی پیشنهاد کنید که یک سررسید خوب برای طبقه بندی کارهای روزانه و هفتگی و … تهیه کنند، شبیه این است که بخواهید فردی را که سالها افسردگی مزمن و عمیق را تجربه میکند با گفتن یک حکایت طنز شفا دهید!

    همچنین تحقیقات نشان میدهد که این الگوی رفتاری نادرست (یا شاید بیماری) موروثی نیست و با ما به دنیا نمی آید. بلکه به تدریج در ما شکل میگیرد. پدر و مادرهایی که فرزندان خود را به شدت کنترل کرده و از آنها میخواهند که منظم بوده و هر فعالیتی را دقیقاً در زمان مشخصی انجام دهند، بیشتر احتمال دارد چنین فرزندانی را تحویل جامعه دهند.

    مطالعات نشان میدهند، ما در کودکی نیازمند این هستیم که با فعالیت های مختلف – با سطوح مختلف مطلوبیت و رنج و لذت – مواجه شویم. آنها را اولویت بندی کنیم و هر یک از آنها را انجام دهیم. اگر این تمرین در کودکی انجام نشده یا پدر و مادر برنامه از پیش طراحی شده ای را برای این منظور در اختیار کودک قرار داده و او را وادار به انجام این کارها بکنند، عملاً قدرت مدیریت خویشتن از کودک سلب میشود.

    معمولاً تعویقی ها، از مکانیزمهای خودفریبی قدرتمندی نیز برخوردارند. آنها میتوانند به سادگی تغییر اولویت ها را توجیه کنند، آنها شما را قانع میکنند که کار کردن تحت فشار زمانی، قدرت عملکرد را بالا می برد و ده ها دلیل دیگر که نهایتاً رفتار آنها را توجیه میکند.

    تعویقی ها، همچنین همواره به دنبال عوامل بیرونی میگردند که تمرکز آن را به هم بزند و بهانه ای برای انجام کارهای دیگر باشد. خوشبختانه در دنیای مدرن امروزی، چک کردن

    ایمیل، کنترل کردن بازدید سایت، شمردن تعداد لایک های یک پست در فیس بوک، مشاهده کردن موبایل برای کنترل اس ام اس های جدید، و انواع ابزارها به عنوان بهانه هایی مقبول برای منحرف کردن توجه و تمرکز ذهن وجود دارند و مورد استفاده قرار میگیرند.

    سایر تحقیقات نشان داده اند که بیماری به تعویق انداختن میتواند مشکلات متعددی برای سلامتی فرد ایجاد نماید. این افراد سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و بیشتر بیمار میشوند. نشانه های افسردگی و نیز بیخوابی نیز در اینگونه افراد بیشتر دیده میشود.

    به نظر میرسد ساده ترین و دقیق ترین تعریف برای این بیماری، فاصله زمانی طولانی بین تصمیم‌گیری و عمل باشد. این فاصله گاه به حدی زیاد میشود که هرگز دست به عمل نمیزنیم. فهرست کتابهایی که قرار است روزی بخوانیم و فیلم هایی که باید روزی ببینیم تنها نمونه هایی از این فاصله تصمیم‌گیری تا عمل هستند.

    شاید تغییر دادن عادت تعویق، در کوتاه مدت کار ساده ای نباشد. به همین دلیل پیشنهاد میکنم فعلاً به جمله ای که در ابتدای متن از قول روبرت بنچلی آمده است، بیشتر فکر کنید.

    دلیل ندارد برای فرار از عمل متوقف شویم و هیچکاری نکنیم. ما عموماً برای انجام ندادن یک کار خاص، فهرستی از کارهای دیگر را به ذهن می آوریم و آنها را بهانه میکنیم. جان پری، ایده جالبی دارد. او میگوید من با بیماری به تعویق انداختن کنار آمده ام و به آن ساختار داده ام. به این شکل که بر خلاف توصیه عمومی که میگویند کارها را به ترتیب اهمیت انجام دهید، من همیشه فهرستی از کارهای خود را همراه دارم و به محض اینکه احساس میکنم میخواهم از وظیفه الف فرار کنم، سعی میکنم وظیفه ب یا ج یا د را انجام دهم. شاید تقدم و تأخر کارها به هم بریزد و برخی از کارها با تأخیر انجام شوند، اما حداقل این کار بیشتر نوعی فرار رو به جلو است تا بازگشت رو به عقب.

    شاید اگر قرار بود از برایان تریسی تقلید کنیم، به جای اینکه بگوییم: اول قورباغه را قورت بده! میتوانیم بگوییم: اگر حوصله قورت دادن قورباغه را نداری، میتوانی برای فرار از این کار سخت، فعلاً با خوردن همین پشه کوچک خود را سرگرم کرده و از خوردن قورباغه فرار کنی. با این کار حداقل گامی به پیش نهاده ای!.

    در ضمن یکی از ریشه های اهمال کاری، ممکن است کمال طلبی باشد.

    توسط مدیریت سایت · 2346 روز 17 ساعت 10 دقیقه قبل

    اطلاعاتی در دسترس نیست

  2. 0 votes

    با سلام
    اصولا عدم توانایی تصمیم گیری باید بررسی دقیق شود و حضوری ولی می تواند یکی از دلایل بارز ان بحث کمال گرایی در شما باشد که فرد همیشه ایده ال یک مساله را در نظر می گیرد و از طرف یبه خاطر وسواس و تردید ها وقتی ان محقق نمی شود خوب دیگر به شرایط سطح پایین تر هم نمی تواند قناعت کند بنابراین مساله را کلا رها می کند بحث اینکه شما تمام مقدمات کا ر را فراهم کردید..و بعد رها کردید دقیقا این مطلب را می رساند که در تعیین اهداف دچار اشتباه هستید اگر هدف های سطح پایین و متناسب با توان را انتخاب کنید مطمئن باشید می توانید با توجه به شرایط خود و استعدادها اهدافی را تعیین کنید و البته باید برای رفع تردید ها مراجعه داشته باشید در نهایت امیدوارم مشکل برطرف شود

    در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
    ۰۲۱۸۸۴۱۹۸۳۲
    موفق باشید

    توسط مشاور · 2344 روز 17 ساعت 44 دقیقه قبل

    اطلاعاتی در دسترس نیست

  3. 0 votes

    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز و گرامی

    در وهله اول به شما تبریک میگم به این دلیل که شما متوجه مشکل و ایرادات احتمالی خودتون شدید و صد دارید تا باهاش مواجه بشید و حل اش کنید. وقتی شما دارید مستقیما با مشکلات خودتون رودرو میشد یعنی نصف مسیر را برای حل کردنش طی کردید.
    مسئله ای باعث آزار شما شده و سر در گمتون کرده فقط مختص به شما یک نفر نیست و هزاران نفر از افراد جامعه هر روزه باهاش دست به گریبان هستند. اولین قدم برای حل مشکل شما، نوشتن مواردی است که شما رو آزار میده چون باید این مشکلات بر حسب میزان اهمیتشون طبقه بندی و اولویت بندی بشن.
    برنامه ریزی شما نباید بلندپروازانه و آرمانی باشه. باید کم کم و به مرور و فقط با “عمل کردن” و ” عمل کردن” و ” عمل کردن” بهش دست پیدا کنید. سه بار روی اون فعل تاکید کردم تا بدونید که عمل کردن از خود برنامه ریز ی مهمتره و در طی مدتی که با برنامه پیش برید از نتایج اون شگفت زده خواهید شد. ذهنتون رو بر روی مهترین یا مهترین مسشائل تاثیرگذار زندگیتون متمرکز کنید و از این شاخه به اون شاخه نپرید و متمرکز باشیدو دومین مرحله که در کنارش نیاز به خودآگاهی نسبی و کافی دارید مطالعه و برنامه ریزیِ زمان شماست و تنظیم ساعت خواب و بیداری،شغل، روابط خانوادگی، گردش و تفریحات شخصی شماست. زمانی که شما با خصوصیات و روحیات خودتون رو در رو بشید و اینکه هرچه بشتر خودتون رو بشناسید،مسلما خیلی بهتر مسائلتون رو مدیریت می کنید.
    در مورد نوع روابط شما در هر حوزه ای، دوره ها و کلاسهای زیادی وجود داره که بی شک با تمرکز و اراده قوی می تونید کل زندگیتون رو باهاش متحول کنید. کلاسهای “تحلیل رفتار متقابل (T.A) “، ” دوره های کوچینگ موفقیت”، ” دوره های شخصیت شناسی ” ، دوره ” بیداری قهرمان درون” و…. ازین دست کلاسهای بسیار مفید هستند که بی شک به ما کمکی بزرگی خواهند کرد. به خودتون برچسب منفی نزنید. از کلمات منفی مثل ” نمیتوانم”، ” نمی خواهم|”، ” نمی شود” و …. تا جایی که می توانید استفاده نکنید. اهداف، نقاط قوت و نقاط ضعف احتمالی خودتون رو یاددداشت کنید و برای هر کدوم جداگانه وقت بگذارید تا به اولی برسید، دومی رو مبدل به برگ برنده و سومی را مبدل به یک نقطه قوت کنید.
    انجام تستهای خودشناسی مثل تست دیسک (DISC) و تست شخصیت شناسی (MBTI) در این زمینه بسیار مفید هستند.
    خواندن کتابهای زیر رو هم به شما توصیه می کنم دوست عزیز:

    اثر سایه/ دبی فورد
    نیمه تاریک وجود / دبی فورد
    دروغگویی روی مبل / اروین. دی. یالوم
    چهار اثر / فلورانس اسکاول شین
    بنویس تا اتفاق بیافتد / هنریت کلاوسر
    تئوری انتخاب / ویلیام گلاسر
    قوانین قدرت / رابرت گرین

    پیروز و سربلند باشید

    توسط hami07 · 2335 روز 20 ساعت 48 دقیقه قبل

    سوال: 0 پذیرفته شده: 0 ( 0% ) | امتیاز: 3

پاسخ شما

اهمالکاری در زندگی | مشاوره جنسی رایگان

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.