پرسشتان را مطرح کنید

خانه » شبهات » شبهات حجاب » چرا درایران مثل کشورهای مسلمان دیگر حجاب نباید اختیاری باشد ؟
1 امتیاز
Vote Con!
حل شده

چرا درایران مثل کشورهای مسلمان دیگر حجاب نباید اختیاری باشد ؟

کشور ،حجاب ،اختیاری ،

سلام .امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی مثل مالزی و افغانستان و پاکستان حجاب در آن اختیاری می باشد اما چرا در ایران حجاب نباید حجاب اختیاری باشد ؟
باتشکر ……….

توسط میثم رشید درشبهات حجاب · پاسخ 3902 روز 21 ساعت 42 دقیقه قبل

سوال: 11 پذیرفته شده: 11 ( 100% ) | امتیاز: 27

 

پاسخ (2)

  1. 0 votes
    پذیرفته شده

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم.
    چرا بی حجابی در ایران، مثل کشورهای دیگر آزاد نیست؟
    اشاره: چند ماه پیش، جمله ای منسوب به یکی از بازیگران زن سینما، در سایت های اینترنتی پخش شده بود که : “در ایران هم وضعیت حجاب باید مثل کشورهایی مانند سوریه، مالزی و لبنان باشد!” اینکه این نقل قول راست بوده یا دروغ، نمی دانم ، اما اینکه این شبهه، ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده، واقعیتی است غیر قابل انکار.در این مقاله، سعی کرده ام در حد بضاعت خودم، مستند و مستدل، جوابگوی این شبهه باشم.

    حجاب در لبنان

    چرا بی حجابی در ایران، مثل کشورهایی چون مالزی، لبنان، ترکیه و … آزاد نیست؟

    1. تفاوت در پراکندگی مذهبی: نمودار پراکندگی ادیان در مالزی
    نمودارها بخوبی تفاوت بافت مذهبی را در بین کشورهای مورد قیاس نشان می دهد.
    براستی ایران با 98% جمعیت مسلمان (یعنی اکثریت مطلق)، چگونه میتواند الگوی خود را کشورهایی مثل مالزی و لبنان که هر کدام جمعیت مسلمانشان حدود 60% است قرار دهد و قانون حجاب خود را طبق مدل آنها وضع کند؟ مگر نه اینکه یکی از اصول دموکراسی وضع قانون طبق نظر و اعتقادات اکثریت جامعه است؟

    حتی کشورهایی مثل ترکیه و سوریه هم با اینکه درصد جمعیت مسلمانانشان، بالا و نزدیک به ماست، اما حدود سه چهارم آنها، اهل سنت هستند، در حالی که 90% ایرانیان، شیعه هستند.نمودار پراکندگی ادیان در ترکیه

    اگر چه برای برادران اهل سنت، احترام قائلیم؛ اما تفاوت های فقهی و کلامی ما با آنها قابل انکار نیست و بدیهی ست که تفاوت های اعتقادی، به مرور زمان تفاوت های فرهنگی نیز می آفرینند. ممکن است گفته شود: اما “حجاب” یکی از مشترکات اعتقادی سنی و شیعه هست و در این مورد اختلاف نظری نیست. در پاسخ باید گفت: تازه از آن هم بالاتر، رعایت حجاب، جزء تعالیم مسیحیت نیز هست! … اما اگر دیگران به تعالیم دینی شان التزام عملی ندارند، مشکل از آنهاست نه از ما !

    بخاطر کمبود جا نمودار سوریه رو نذاشتم، برای دیدنش میتونید اینجا کلیک کنید

    نمودار پراکندگی ادیان در لبنان نمودار پراکندگی ادیان در ایران

    2. تفاوت در نوع حکومت ها:
    بسیاری از بی حجابی هایی که در دیگر کشورهای اسلامی می بینیم، محصول سیاست های طاغوتی حکومت های آنهاست. دیشب در بخش گفتگوی خبری شبکه دو، دو فعال سیاسی زن از کشور مصر درباره تحولات اخیر کشورشان صحبت می کردند. وقتی مجری درباره گرایش زیاد زنان مصری به حجاب ابراز تعجب کرد، پاسخ شنید که حجاب از سالیان دور در بین زنان این کشور محبوبیت زیاده داشته و یک امر ریشه دار هست اما دولت مصر سیاست ترویج بی حجابی را در پیش گرفته بود و مثلا تکلیف می کرد که تمام زنان مجری، بدون حجاب باشند. و اگر کسی محجبه میشد اخراجش می کردند.
    البته این وضع در کشورهای دیگر مثل ترکیه با حکومت سکولار (جدایی دین از امور اجتماعی) و یا مالزی با حکومت پادشاهی مشروطه هم صادق است. حکومت ترکیه از زمان آتاتورک تا همین چند سال پیش به شدت دین ستیز بوده، حتی حجاب در مدارس این کشور ممنوع بوده. الآن هم اگر چه دولت ترکیه “اسلامگرا” هست اما اسلامی نیست! (به معنای اتم ّکلمه)

    حال ایران با داشتن نظام جمهوری اسلامی، که تمام قوانین ریز و درشتش را (از جمله قانون حجاب) از شریعت ناب اسلامی گرفته چگونه می تواند مقلد نظام هایی با مشخصات فوق باشد؟
    چگونه ایران شیعه، از لبنانی تقلید کند که شیعیانش در مظلومیت کامل هستند و حداقل دخالت را در تصمیمات اجتماعی دارند. مارونی ها سالهاست که با کمک غربی ها پنجه بر شاهراه های قدرت و ثروت لبنان کشیده اند و همه چیز را در دست گرفته اند. (ر.ک لبنان به روایت شهید چمران +)

    بچه های حزب الله بارها تاکید کرده اند که مقاومت را، حجاب را و خیلی از چیزهای دیگر را از ایرانی ها یاد گرفته اند و هر چه دارند از انقلاب اسلامی ایران دارند. حال چگونه ایران بیاید و از مقلد خود، تقلید کند؟! آیا این اظهارت نشانی از خود کم بینی و عدم آشنایی با حقایق نیست؟
    اگر نظام سوریه و مردمش یا هر کشور مسلمان دیگری آنچنان که باید، به حجاب توجه نمی کند شاید چندان مورد ملامت نباشد. اما نظام جمهوری اسلامی چگونه میتواند توصیه های کسانی را که موجودیت و محبوبیتش را مدیون آنهاست نادیده بگیرد و نسبت به حجاب بی تفاوت باشد؟ بیش از دویست هزار شهید، گرانبهاترین دارئی شان را برای اجرای احکام اسلامی داده اند. وصیت نامه شهدا را ببینید(+) اکثریت قاطع آنها درباره حفظ حجاب در جامعه، وصیت کرده اند. چه بسا وصیت نامه هایی که در زیر باران گلوله نوشته شده اند اما در آنها توصیه به حجاب از قلم نیفتاده است. پس چگونه است که ما خیلی راحت لم می دهیم! و در امنیت حاصل از این جانفشانی ها، می گوییم: “ای بابا! هزارتا موضوع مهمتر داریم به حجاب گیر ندید”

    پس یکی دیگر از علل تفاوت ما با کشورهای دیگر در امر حجاب، هزینه ایست که ما در این باره کرده ایم و دیگران نکرده اند. هزینه ای به اندازه ی از دست دادن بهترین و پاک ترین جوانان وطن.

    3. تمدن و پیشینه تاریخی:
    از بحث های اسلامی هم که بگذریم، ما دارای تمدن چندین هزار ساله ای هستیم که هیچ کدام از کشورهای مذکور ندارند. ویل دورانت (نویسنده کتاب معتبر تاریخ تمدنها) معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.
    براستی حتی کسانی که اعتقادی به اسلام ندارند و مرتب از ایران باستان و کوروش و غیره دم می زنند، چرا در این باره سکوت می کنند و چشمشان را بر روی حقایق تاریخی کشورشان می بندند؟

    4. فرهنگ، تابع اقتصاد نیست:
    بعضی ها فکر می کنند چون ترکیه و مالزی در سال های اخیر رشد اقتصادی خوبی داشته اند، پس باید در همه ی زمینه ها از جمله موضوع حجاب از آنها تقلید کنیم! دقیقاً چنین برداشتی را (البته در فاز شدیدتر) غربزده ها دارند. در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است. غرب تمام پیشرفت هایش را مدیون دانشمندان سختکوش خود و البته استفاده از کتب دانشمندان مسلمان هست، نه لا ابالی های مردم عادی اش. به قول اقبال لاهوری:

    قدرت اَفرنگ، نه از چنگ و رباب ………….. نی ز رقص دختران بی حجاب
    قدرت افرنگ از علم و فن است ………… وز همین آتش چراغش روشن است
    علم و فن را ای جوان شوخ و شنگ …………. عقل می باید نه ملبوس فرنگ

    ما می توانیم در عرصه های علمی و اقتصادی، از هر کشوری از جمله ترکیه و مالزی الگوبرداری منطقی کنیم، بدون اینکه فرهنگ غنی خودمان را از دست دهیم.

    به امید روزی که تک تک ایرانیان با شناخت درست داشته های خود، حسرت نداشته های دیگران را نخورند! بهترین دین، پاکترین حکومت، غیور ترین مردان، عفیف ترین زنان، غرور انگیزترین پیشینه تاریخی… اینها داشته های ماست.-

    شما می توانید برای دیدن عکس های آمار به این آدرس مراجعه کنید-
    این پاسخ برگرفته از وبلاگ حجاب من-به آدرس زیر می باشد. http://myhejabb.blogfa.com/post-43.aspx

    یاعلی…………………
    یک داستان کوتاه ونکته…………..
    گروهان صدر صد شهید
    آن شب قرار بود گروهان ویژه تشکیل شود . وقتی همه گروهان سنگر جمع شدند ،ناگهان غلامعباس از جایش بلند شد و چراغ سنگر را خاموش کرد همه مات و حیران این کار او شدند . بعد از لحظاتی ادامه داد:گروهان ویژه یعنی 100درصد شهید . حالا هر کس می خواهد بماند و هرکس نمی خواهد برود .
    بعد از این کلام او که تداعی کننده شب عاشورا بود . ناگهان گریه شوق بچه ها بلند شد ، گریه ای از سر سوز و گداز و این یعنی ،ماهم می خواهیم در گروه هان ویژه باشیم.
    خاطره ای از غلامعباس محمودی از شهدای استان کرمان ……….

    توسط میثم رشید · 3843 روز 15 ساعت 53 دقیقه قبل

    اطلاعاتی در دسترس نیست

  2. 0 votes

    چرا حجاب در محیط عمومی مسلمانان باید اجباری باشد؟ در علم پزشکی یک دستورات فردی مربوط به هر بیمار وجود دارد که متعلق به حریم خصوصی او است، و اگر یک شخصی گفت من دارو نمی خورم تا بمیرم ، تا حدودی او را راهنمائی و ارشاد می کنند ، و در نهایت ممکن است او به دور از چشم پزشک و دیگران کاری را که باید انجام بدهد، نکند، یا کار خطرناکی نسبت به سلامتی فردی خود انجام دهد، امّا در علم پزشکی یک سری دستورات عمومی وجود دارد که مربوط به همه ی مردم و محیط عمومی می باشد ، که در این گونه موارد، اگر فردی بخواهد محیط جامعه را آلوده کند قطعاً توسط مسئولین بهداشت از آن جلوگیری می شود، مثلاً اگر کسی بخواهد در آب یا غذای عمومی آلودگی ایجاد کند و مظنون چنین جرم بزرگی باشد ، یقیناً از او جلوگیری می کنند،حال اسلام که برنامه ی تکامل و سلامتی جسمی و روحی و دنیوی و اُخروی انسان است که با توجّه به خطرات و منافع جسمی و روحی و دنیوی و اُخروی، تنظیم شده، مثل علم پزشکی دستورات فردی و اجتماعی دارد، در حیطه ی فردی کسانی که از منکر اطلاع دارند ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهند (مثل پدر و مادر) امّا عموم جامعه حقّ تجسّس در امور شخصی افراد ندارند؛(مگر در موارد خاصّی که ربط به عموم پیدا کند و توسط مراکز قانونی با حکم ورود به منزل اقدام شود) امّا مسائلی که مربوط به سطح عمومی جامعه هست و اقدام به آن به محیط عمومی لطمه وارد می کند،باید به خاطر حقوق دیگران با آن برخورد بشود، مثل همین مسأله ی حجاب در جامعه ی اسلامی، که اگر کسی در خانه جلوی نامحرم هایی که به عنوان مهمان وارد خانه می شوند، بی حجاب بنشیند، قطعاً اگر بدون توبه از دنیا برود جهنّمی است، امّا حکومت نمی تواند تجسّس کند که این فرد در خانه با حجاب است یا نه، امّا همین خانم اگر بخواهد بی حجاب در سطح عمومی جامعه وارد شود، و باعث تحریک جنسی و به گناه افتادن دیگران بشود، چون ضررش به عموم بر می گردد، حکومت موظّف است با او برخورد کند، که دیگران و خانواده های آنان آسیب نبینند.***
    ضمناً به این چند حدیث دقّت کنید: 1- از مولای أعظم حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام که دانشمندان بزرگ به علمیّت سخنان مبارکشان اعتراف کرده اند، نقل شده که فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدترین افراد بر شما مسلّط می شوند ، آنگاه هرچه دعا کنید اجابت نمی شود. نهج البلاغه نامه 47-ص558*** 2- از امام صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند: خداوند عموم مسلمانان را به گناه پنهانی گروه خاصّی عذاب نمی کند، ولی وقتی عدّه ای آشکارا گناه کنند و عامّه ی مردم از آن جلوگیری ننمایند، هر دو گروه مورد عقوبت خدای عزّوجل قرار می گیرند. وسایل الشّیعه،ج11،ص404*** 3- باز از امام صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند: هر گناهکاری که در قومی گناهی انجام دهد و بر معصیتش ادب نشود، نخستین چیزی که خدا آن قوم را به آن گرفتار می کند، محرومیّت از برکات الهی است. وسائل الشّیعه،ج11،ص404

    توسط yarabalhosein1 · 3446 روز 6 ساعت 6 دقیقه قبل

    سوال: 0 پذیرفته شده: 0 ( 0% ) | امتیاز: 0

پاسخ شما

چرا درایران مثل کشورهای مسلمان دیگر حجاب نباید اختیاری باشد ؟ | مشاوره جنسی رایگان

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.